Čeští zaměstnanci: Home office nám brání v kariérním postupu
Více než dvě pětiny českých zaměstnanců považují práci na dálku za brzdu svého profesního růstu. Pro zaměstnance je nejdůležitější osobní kontakt s kolegy. Ukázal to nedávný průzkum společnosti Colliers založený na analýze odpovědí více než pěti set zaměstnanců firem v České republice, a to napříč různými odvětvími.
Klíčový je kontakt s kolegy a nadřízeným
Zjištění dále naznačují, že je pro zaměstnance důležitější osobní kontakt s kolegy než samotné pracovní prostředí a moderní technologie, které se často považují za samozřejmost, a to ve vysokém standardu. Hlavní výhodou práce z kanceláře, jak potvrdilo více než 78 procent dotázaných, je přímý kontakt s kolegy a nadřízenými. Osobní interakce je klíčová pro efektivní komunikaci a budování týmového ducha v práci. Důležitost sociálního prostředí pracoviště pak ještě více zdůrazňuje skutečnost, že téměř polovina dotázaných vidí jako nevýhodu práce z domova zhoršené možnosti kariérního postupu.
Ty, co nepracují z domova, čeká více výhod
Zjištění potvrzuje i nedávný průzkum společnosti GoodHire, podle kterého téměř všichni respondenti souhlasí s faktem, že pracovníci v kanceláři budou mít více výhod a kariérních příležitostí než jejich kolegové pracující na dálku. Kolegové hrají také klíčovou roli v rozhodování zaměstnanců, zda omezit práci z domova a vrátit se do firemní kanceláře. Shodlo se na tom 83 procent respondentů průzkumu Colliers. Méně než polovina pak jako důvod k návratu do firemní kanceláře zmiňovala pracovní prostředí, případně technologické vybavení.
„Toto zjištění naznačuje, že v současné době jsou kvalitní pracovní podmínky a technické vybavení spíše očekávaným standardem, nikoli výjimečnou přidanou hodnotou, kterou zaměstnanci vyžadují od svých zaměstnavatelů. I proto by modernizaci pracovního prostředí měla být věnována náležitá pozornost,“
vysvětluje ředitelka oddělení Workplace Advisory a Office Agency ze společnosti Colliers Jana Vlková.
Názory generací se různí
Průzkum také ukázal, že každá generace vnímá rizika a výhody práce z kanceláře či z domova jinak. Například mladší generace Z reprezentovaná pracovníky ve věku do 26 let vykazuje menší znepokojení ohledně omezeného kontaktu s kolegy a nadřízenými, a to s dvanáctiprocentním rozdílem proti ostatním věkovým skupinám.
Avšak na druhou stranu větší obavy ohledně zhoršených vyhlídek na kariérní postup. Odlišnosti jsou patrné mimo jiné i u názorů na zavedení čtyřdenního pracovního režimu. Generace Z o něj jeví o plných šestnáct procentních bodů větší zájem než generace X.
„Tyto rozdíly ve vnímání ukazují na potřebu diferencovaného přístupu zaměstnavatelů k podpoře různých věkových skupin zaměstnanců. A tato potřeba se bude zvětšovat s tím, jak se kvůli prodlužujícímu se věku odchodu do důchodu bude již brzy v rámci jedné organizace na pracovišti setkávat i pět generací,“
komentuje Jana Vlková.
Spokojená není ani polovina zaměstnanců
Se svou prací je podle průzkumu Colliers aktuálně obecně spokojená jen necelá polovina respondentů. K setrvání v práci je nejvíce motivují vztahy s kolegy (73 %) a firemní kultura (55 %).
„Je zajímavé, že finanční ohodnocení se v našem průzkumu umístilo až na třetí pozici s 54 procenty. I když to stále představuje více než polovinu zaměstnanců, v době vysoké inflace je to vlastně nízké procento, které ukazuje, že peníze nejsou všechno,“
komentuje Jana Vlková s tím, že právě firemní kultura a aktivity, které podpoří týmovou práci, sdílení znalostí a vytváření příležitostí pro neformální interakce mezi zaměstnanci mohou spokojenost výrazně zvýšit.
Může přitom jít o nejrůznější týmové setkávání, firemní akce, společné projekty či programy mentorství. Důležité je pak také pravidelně zjišťovat přání zaměstnanců prostřednictvím ankety, aby firma lépe porozuměla jejich potřebám a zájmům. Důležitost silné firemní kultury je patrná i z výsledků aktuálního průzkumu asociace ABSL, která sdružuje firmy z oboru IT a podnikových služeb. Podle něj má plných 89 procent firem z tohoto sektoru posilování firemní kultury jako jednu z priorit pro letošní rok.
The Czech Edge: Digitální revoluce v podnikových službách
Prozkoumejte, jak se Česká republika stává lídrem v oblasti globálních podnikových služeb, za pomoci rychlého růstu odvětví a digitálních inovací. Tento důležitý dokument vyzdvihuje strategickou pozici země ve střední a východní Evropě a zaměřuje se na její kvalifikovanou a různorodou pracovní sílu a pokročilé technologické možnosti. Seznamte se s klíčovými faktory, díky nimž je Česko nejlepší volbou pro expanzi a získávání talentů v oblasti podnikových služeb.
ABSL Conference 2024 – Zažijte the Czech Edge: Digitální inovace, udržitelnost a vedoucí postavení
Připojte se k síti ABSL a zažijte tuto výjimečnou konferenci – jedinou svého druhu v oblasti globálních podnikových služeb na českém trhu. Letos jsme odhalili nový svěží formát využívající naše členy a partnery, který umožňuje přímý přístup na tři různá místa se třemi různými obsahovými proudy v centru pražského Karlína. Poznejte skutečné podnikatelské prostředí! Zůstaňte s námi.
O ABSL Czech Republic
ABSL (Association of Business Service Leaders in the Czech Republic) je organizace sdružující společnosti působící v segmentu sdílených podnikových služeb, který představuje silný zdroj zaměstnanosti v České republice. ABSL vznikla v roce 2013 s cílem podporovat společnosti z oblasti podnikových služeb, sdílet best practices a pomáhat s rozvojem aktivit svých členů i jiných subjektů působících v tomto segmentu. Zároveň ABSL poskytuje podporu zahraničním investorům, kteří chtějí v ČR zřídit svá centra podnikových služeb. V současnosti v ČR působí téměř 400 center zaměstnávajících již 160 000 lidí. Více informací naleznete na www.absl.cz.